Cuvântul Evanghelie vine de la grecescul Euaggelion și înseamnă veste bună. Evanghelia lui Dumnezeu privește persoana Domnului Isus Hristos. El a fost anunțat de Dumnezeu prin proorocii Săi în Sfintele Scripturi ale Vechiului Testament (Romani 1:1-4). Persoana, viața, lucrarea, moartea și învierea Domnului Isus sunt descrise în primele patru cărți ale Noului Testament, numite evanghelii (Matei, Marcu, Luca și Ioan). Evanghelia după Matei Îl prezintă pe Domnul Isus ca Rege; Evanghelia după Marcu Îl prezintă ca Robul Domnului; Evanghelia după Luca Îl prezintă ca Fiul Omului; Evanghelia după Ioan Îl prezintă ca Fiul lui Dumnezeu. Împreună cele patru Evanghelii redau o imagine mai completă a persoanei și lucrării Domnului Isus Hristos. Evangheliile au fost scrise cu scop misiologic și au fost folosite de primii creștini jpentru a-L prezenta lumii pe Domnul Isus Hristos.
Evanghelia după Matei este prima carte a Noului Testament și face trecerea de la Vechiul Testament la Noul Testament. Primii creștini erau conștienți de rădăcinile Iudaice ale credinței lor. În secolul al doilea, Evanghelia după Matei a fost cel mai mult citată de autorii creștini în scrierile lor. Cuvântul cheie în Evanghelia după Matei este împlinire. Isus Hristos este împlinirea speranțelor și profețiilor Vechiului Testament. De zece ori găsim în Evanghelia după Matei formularea „ca să se împlinească ce fusese vestit… (Matei 1:22-23; 2:15; 2:17-18; 2:23; 4:14-16; 8:17; 12:17-21; 13:35; 21:4-5; 27:9-10); precum și alte numeroase citate din cărțile Vechiului Testament.
Personalitatea centrală a profețiilor Vechiului Testament este Mesia, Marele Împărat care va domni în Împărăția promisă a lui Dumnezeu. Expresiile Împărăția lui Dumnezeu și sinonimul acesteia preferat de Matei Împărăția cerurilor sunt amintite mai mult decât în oricare din celelalte Evanghelii. Misiunea Domnului Isus este să restabilească „domnia lui Dumnezeu”. Faptul că Isus este Împărat înseamnă că domnia lui Dumnezeu este restabilită prin lucrarea Sa, iar Dumnezeu I-a dat toată autoritatea în cer și pe pământ (Matei 28:18 și Daniel 7:14).
Evanghelistul Matei s-a adresat cu precădere ucenicilor Domnului Isus proveniți dintre evrei, dar, prin mesajul ei Evanghelia după Matei reprezintă o evanghelie pentru toate națiunile (Matei 28:19). Totodată, această evanghelie a fost numită și Evanghelia Bisericii deoarece este singura evanghelie care conține termenul ekklesia – adunarea celor chemați afară, termen folosit pentru biserică, atât în sens cosmic, cât și în sens local (Matei 16:18 și 18:17).
Evanghelia după Matei conține două imperative adresate de Domnul Isus: Veniți după Mine! și Duceți-vă și faceți ucenici! La început, Domnul Isus nici măcar nu le-a cerut să creadă, ci doar să-L urmeze. Descoperirea faptului că este Mesia, Hristosul, Fiul lui Dumnezeu avea să vină din umblarea lor cu Isus. Așadar, studiul acestei Evanghelii are în primul rând menirea de a ne apropia mai mult de Dumnezeu și de a face din noi ucenici devotați ai Domnului Isus Hristos. Apoi, dedicarea noastră față de Mântuitorul se va vedea în modul în care vom îndeplini Marea Trimitere – de a face ucenici.
Ucenicii Domnului Isus se formează în contextul bisericii. Grupul de ucenicie este mai mult decât un grup de studiu, părtășie, evanghelizare și slujire. Aici, prin participare și deschidere sinceră suntem corectați, șlefuiți și modelați deoarece Domnul Isus ne asigură de prezența Sa specială: „Căci acolo unde sunt doi sau trei adunați în Numele Meu, sunt și Eu în mijlocul lor.” și de lucrarea Duhului Sfânt (2 Corinteni 3:18).
Lasa un comentariu